It’s common knowledge that Chinese media abroad is an important tool for the Chinese Communist Party (CCP) to expand its propaganda, protect its interests globally, misinform about its authoritarianism and especially hide its human rights abuses. Also, several overseas Chinese newspapers are subsidized by the communist regime in order to stay in the market.

However, rather unexpectedly, one of the pro-communist newspapers in Canada, Sing Tao Daily, which is owned by the Sing Tao Group of Hong Kong, announced that it will close its Toronto and Vancouver offices on August 28. The decision will leave 83 people unemployed.

According to reports, the main reason for the closure was the media outlet was losing money and readers for months. Hong Kong’s Sing Tao Group could no longer cover with the losses of Canada’s Sing Tao that began with the pandemic in 2020, nor the losses of Sing Tao Daily in Australia, which also closed that same year.

Sing Tao Daily started in 1938, as an independent and conservative Chinese newspaper. It was founded by Hu Wenhu, a Chinese business tycoon in Hong Kong. The Chinese media then spread to Canada, the United States, Great Britain, and Australia.

When Hong Kong was returned to China in 1997, Sing Tao Daily was very clear about the nature of the Chinese regime and began to define Chinese authorities as the CCP.

But in 1998, due to an economic crisis Sing Tao Daily was sold to He Zhuguo, a member of the People’s Political Consultative Conference, an advisory body of the CCP. Immediately, the media outlet’s reporting changed and it became a CCP propaganda outlet.

In 2021, Sing Tao Daily was acquired by Guo Xiaoting, the daughter of Guo Yingcheng, a mainland Chinese businessman and chairman of the Kaisa Group, but her ties to the Chinese regime did not end.

However, readership is believed to have declined drastically in recent years because Sing Tao continues to cover up human rights abuses in China. In addition, China’s economic crisis reportedly affected the flow of funds to some overseas newspapers and they could no longer remain open.

Pro-Beijing media bias reveals its true nature

Although the Sing Tao Daily presented itself as a newspaper without political leanings, its publications show close ties to the CCP and its content reflects its true nature and apparently, for that reason, it was losing credibility with its readers.

An article was written against Hong Kong demonstrators demanding democracy and freedom, who were violently beaten, imprisoned, and even disappeared.

Sing Tao Daily in the United States also reported against Tibetan independence and the Falun Gong spiritual discipline, these investigations were biased and with a strong pro-CCP slant.

But in 2021 the U.S. Department of Justice ordered the U.S. edition of Sing Tao Daily to register as a foreign agent. Chinese state media CGTN and Xinhua were accused of being spies for the Chinese communist regime.

The complaint was made by the U.S.-China Economic and Security Review Commission (USCC), which accused Chinese state media agencies of espionage and propaganda in the United States and urged Congress to require Chinese state media reporters and staff to register as foreign agents.

In recent years, the CCP’s propaganda program has been exposed in overseas media and its own social networks such as TikTok spread its ideology and manipulate information at its convenience.

More independent Chinese media in the West dare to tell the truth

Several groups of Chinese citizens from different professions and living abroad joined forces to publish the truth of events in China and show the hidden nature of the CCP.

These brave professionals managed to create websites, blogs, and some were able to form their own media outlets in the West.

These media dare to report on the absence of justice and human rights in China, and on other terrible realities that take place under the CCP.

But, taking a critical stance toward the CCP made them targets of the dictatorial Party. These brave Chinese citizens were imprisoned by the CCP and suffered severe torture. Particularly because most of these independent newspapers emerged at a time when the Chinese needed to know the real facts and expose the violation of human rights during the Tiananmen massacre and the persecution of the Falun Gong spiritual discipline.

Currently, these independent media suffer cyberattacks or physical aggression by the Chinese regime to prevent their truthful reporting. One example is the CCP’s attack on the English-language Hong Kong Free Press, whose employees reported receiving threatening letters at their homes.

Hong Kong’s Chinese-language Apple Daily also suffered CCP assaults, with hired thugs kicking and beating a pro-democracy reporter from the media outlet as she dined with her family in a restaurant.

Hong Kong’s The Epoch Times newspaper in 2019 suffered CCP attacks because of its huge popularity. Four masked men burst into The Epoch Press, a printing plant in Mong Kok that produces the newspaper, and threatened employees with batons, doused the printing presses with gasoline, and set them on fire.

The CCP also uses other forms of attack. Internet trolls attack with negative comments and insults, especially to independent Chinese news channels on YouTube. This is the case of Chen Pokong, who commented that he has been accused of being a traitor or insulting him because of his appearance, according to Freedom House.

Even so, these courageous communicators of the truth do not abandon the mission of awakening the Chinese people amid the CCP’s interference and threats. On the contrary they continue increase the number of readers that learn the truth about the CCP’s terrible crimes, authoritarianism, and negligence despite the regime’s attempts to sustain its global disinformation and propaganda campaign.

Sign up to receive our latest news!

By submitting this form, I agree to the terms.