Peter Daszak, the American researcher who made statements in February calling the version that the CCP (Chinese Communist Party) Virus or COVID19 had escaped from a laboratory a “conspiracy theory,” admitted that he did so with the intention of protecting the interests of the Chinese Communist Party (CCP).

Shortly after the outbreak of the CCP Virus in early 2020, the president of the New York-based EcoHealth Alliance endorsed official versions by the CCP on the natural origin of the virus in a Wuhan seafood market, according to the Daily Caller. His statements were published in The Lancet and reprinted in various media outlets.

Daszak has been working with scientists at the Wuhan Virology Institute, where studies of coronavirus in bats had been underway before reports of the Wuhan outbreak became known.

The scientist reportedly led a group of four EcoHealth Alliance specialists in signing the letter to The Lancet without compromising his name and that of the company, according to several emails obtained by the public health research group US Right to Know.

The letter appeared to be signed by “27 prominent public health scientists” who claimed that the CCP Virus originated in wildlife, dismissing its origin from a laboratory as “a conspiracy theory.”

In a Feb. 6, 2020 email, Daszak stated, “I think this is a bit too specific, because there are other conspiracy theories out there.”

“Our current statement neatly refutes most of them by saying, ‘We stand together to strongly condemn conspiracy theories suggesting that 2019-nCoV [CCP Virus] does not have a natural origin. Scientific evidence overwhelmingly suggests that this virus originated in wildlife, as have many other emerging diseases,” the email points out.

A Daszak spokesman told the Wall Street Journal (WSJ) Friday, Jan. 15, that his statement, quoted by numerous media outlets as well as fact-checking organizations to censor opinions contrary to those offered by the CCP, was intended to protect Chinese scientists.

“The Lancet letter was written during a time in which Chinese scientists were receiving death threats and the letter was intended as a showing of support for them as they were caught between important work trying to stop an outbreak and the crush of online harassment,” Daszak said, according to the spokesman to WSJ.

Daszak was instrumental in directing two National Institute of Health taxpayer-funded grants to the Chinese research center, so the letter denotes the link between EcoHealth Alliance employees and the Wuhan lab.

An article in the New York Post stated that the EcoHealth Alliance has received millions of dollars from U.S. taxpayers to genetically engineer coronaviruses at the Wuhan Institute of Virology.

Meanwhile, the World Health Organization, an entity accused of acting deliberately to cover up the responsibility of the CCP in the pandemic crisis, appointed Daszak to a panel of 10 people who began investigating the origins of the virus on Thursday, Jan. 14, according to the Daily Caller.

Several independent experts have questioned Daszak’s inclusion on the panel because of his previous connections with the Wuhan Institute of Virology.

“The independence of the WHO investigation may be seriously compromised by the process used to choose an investigator,” said Miles Pomper, a senior fellow in the Washington DC office of the James Martin Center for Nonproliferation Studies.

“In particular, the choice of Daszak, who has a personal stake in ensuring current Chinese practices continue and who is a longtime collaborator of a scientist at the center of the investigation, is likely to taint its results,” he added.

In particular, the researchers’ visit to China raised the concerns of Health and Human Services Secretary Alex Azar, who said they would likely review the reports of Chinese scientists.

“This flawed scope of research is the result of months of negotiations over the past summer and into the fall between the WHO and China without the involvement of the WHO executive board,” Azar said.

On Friday, Jan. 15, the U.S. State Department released evidence that researchers at the Wuhan Virology Institute became ill with symptoms similar to those of the CCP Virus weeks before the outbreak was reported.